Utolsó kommentek

  • Rio Arnett: Klassz az oldal, jó, hogy sok minden egy helyen megvan. Csupán figyelmetekbe ajánlanék egy oldalt,... (2012.05.27. 11:03) Sorozatokról röviden
  • DeadBodiesEverywhere: Szia, megvettem a kártyát, szétvágtam microsim -nek, beraktam az Ipadba, szépen működik, A forgal... (2011.02.02. 19:08) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Elég szarul van leírva, és az eladók sincsenek a toppon általában. A csomagokat is a 3000-ből vesz... (2010.12.29. 00:55) Mire jó az iPad?
  • DeadBodiesEverywhere: Értem. Vhogy nekem ez a csomag és 5ft/MB nem jött át mint különbség. Azt hittem h rátöltöm a 3000... (2010.12.28. 23:10) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Hi, Nem így működik. A ReloadNet-nek két féle működési lehetősége van. Rakszr rá mondjuk 5000 ft-... (2010.12.28. 06:55) Mire jó az iPad?
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Nike+

Konnektor.org - Dewla Blog Podcast

Nincs megjeleníthető elem

Podcast Feed


All time favorites

Star Trek: Voyager, DS9, TNG
Buffy
Angel
Veronica Mars
Firefly
Sopranos

Média lejászó egység

2008.02.19. 14:59 Dewla



 A probléma a következő: Adott egy modern HD-s megjelenítő (min. 720p-s, de ha 1080-asunk van akkor még nehezebb a helyzet). Ezen megjelenítő tulajdonosa szeretné élvezni a nagyfelbontás nyújtotta előnyöket. Jelenleg Magyarországon nagyfelbontású képforrást két forrásból lehet beszerezni. Az egyik, hogy veszünk Blu-Ray vagy HD-DVD filmeket. Itt a választék korlátozott, a filmek ára is elég magas, valamint a lejátszót is meg kell venni, ami szintén nem olcsó, bár ebben a kategóriában a PS3 verhetetlen vétel. A másik lehetőség a netről letöltött HD-s filmek, sorozatok. Ezek kis utánajárással beszerezhetőek, letölthetőek a netről. Viszont ami az igazi problémát jelenti az nem más, mint az a tény hogy a letöltött HD-s tartalmak általában tömörítve vannak. Ahhoz hogy ezeket a nagyfelbontású tömörített videókat megtekintsük komoly számítási teljesítményre van szükség, valamint sokat is foglalnak (egy 1080p-s film kb. 10 Gigabyte) A probléma tehát ott éleződik ki, hogy hogyan kerül ez a komoly számítási és tárolási teljesítmény a nappliban található tv-nk közelébe. A dolog azért is aktuális, mert több ismerősöm is szembesül ezzel a problémával, és nemsokára nekem is megnyugtató megoldást kell majd találnom.

A legkézenfekvőbb megoldás, hogy építünk egy un. HTPC-t, azaz Home Theather PC-t, ami egy kicsi csendes és dizájnos házban helyezkedik el, belül pedig olyan mint egy mai modern pc, sok ram-al és erős Core2Duo procival, valami jobbfajta videó kártyával. Mi ezzel a megoldással a baj? Először is drága. Nem kicsit, nagyon. Persze meg lehet olcsón is úszni, ha nem akarjuk desing-os házba rakni, és nem akarjuk, hogy halk legyen. Elég legyen annyi az árakról, hogy egy nívósabb alumínium HTPC ház+egy venti nélküli táp már bőven 100.000 fölött van, és még a gépet meg se vettük, durva becslésem az, hogy oprendszerestül 300.000 körül állna meg. További hátrány ami egyben előny is az a Windows. Én biztosan nem szeretném, ha a nappali digitális szórakoztatóközpontomon Win futna, mert otromba, mert megbízhatatlan, mert nem jó használni, mert tákolni kell rá mindent. Az előny persze az, hogy minden codec, minden lejátszó program elérhető rajta, biztos nem szembesülünk olyannal, hogy valamit nem tudunk lejátszani. További előny, hogy miután a gépet mi rakjuk össze, bármikor bővíthetjük és testre szabhatjuk.

A következő lehetséges megoldás egy Mac Mini vásárlása. A Mac Mini szép, a Mac Mini jó, csendes, és nem drága, kevesebből kijönne, mint a fenti HTPC, és még legális oprendszer is van rajta. OS X-el jön ami remek dolog, a Frontrow-t használni élmény, ha mondjuk van másik Mac otthon akkor meg lehet osztani az iTunes library-t, meg az iPhoto Library-t. Igazi élményszerű digitális központtá tud válni, haverok átjönnek, két kattintással olyan slideshow van a nyaralási fotókról, hogy értelmét vesztik a papír alapú képek örökre. Mi a hátrány? Hát a fent említett processzor erő. A Mac Mini a 720p-s anyagokkal még elboldogul, de az 1080p-s filmeknél már megadja magát. Egyszerűen kevés hozzá elsősorban az integrált videó kártya. Sokak szerint nincsen igazán különbség az 1080p és a 720p-s filmek között, különös tekintettel a tömörített filmekre, de azért mégis több mint dupla annyi pixelből áll az 1080p-s kép (921.600 vs. 2.052.000). Tény viszont, hogy 130 centi képátló alatt a különbséget nem igazán lehet észrevenni, és azért még elég kevés embernek van 1080p-s projektorja, vagy 50''-nél nagyobb full hd-s tv-je. Szóval a Mac Mini jó megoldás azoknak, akiknek nincs túl nagy full hd-s tv-je, és filmnézésen kívül időnként másra is (pl. netezésre, zenehallgatásra, fotók tárolására és megtekintésére) is használni kívánják az eszközt. Alternatívaként merül még fel az Apple TV amihez most már számos törés érhető el a neten, és alkalmassá tehető mindenféle dolog lejátszására, de ehhez hekkelni kell, és azért egy Mac Mini-hez képest sokkal korlátozottabb a tudása, persze az ára is kedvezőbb.

A harmadik opció egy hardveres média lejátszó vásárlása. Ez egy olyan eszköz ami egy kis doboz a tv alatt és azt tudja, hogy viszi a különböző média formátumokat, de semmi többet. Számos változat van (egy típus általában ezen attribútumok valamelyik keverékét tudja pl. HDD/LAN), van amelyikben van dvd olvasó, van amelyikben van merevlemez, van wifi-s is, és van amelyiket kábelen lehet rákötni a helyi hálózatra (LAN). Több féle megközelítés létezik. A wifi-s és a lan-os eszközök arra szolgálnak hogy a hálózat egy másik pontján (pl. egy NAS-on vagy egy szerveren, vagy akár egy számítógép megosztott merevlemeze) található média tartalmat, filmet, zenét, képet, a hálózaton keresztül játszák le (stream-elik). Ez azért fontos, mert nagyobb lakásokban felmerül az igény, hogy legyen egy központi tárhely un. media storage, amely a lakás minden helységéből elérhető, és a rajta lévő filmeket zenéket lejátszhatjuk a hálóban, a nappaliban, vagy éppen a wc-n ölünkben a notebook-kal. A merevlemezes egységeket pedig akkor érdemes használni, ha nincs ilyen központi tároló, és akkor az egység saját merevlemezére lehet felmásolni mindent. Akit ilyenek érdekelnek az keresse fel a media.lejatszo.hu oldalt, itt elég nagy választék van, lehet válogatni kinek mire van szüksége. Az ilyen célhardvereknek is van számos hátránya. Egyrészt azok amelyekben elég erő lakozik a 1080p-s filmek megjelenítésére azok elég drágák. A képen látható egység ma szerintem a legjobb vétel, ára 60.000 Ft merevlemez nélkül, amire azért általában szükség van, így 80-90.000 között is lehet a vége. Ezért a pénzért cserébe viszont 1080p-s felbontásig visz minden ma ismert formátumot. A másik hátrány, hogy ezek mögött az eszközök mögött nincs mondjuk egy Apple vagy Microsoft szintű cég, hanem kisebb cégek fejlesztik/gyártják őket, és emiatt a jövőbeni támogatás és firmware frissítés teljesen bizonytalan. Miután a filmek lejátszásához szükséges kodekeket időnként kell frissíteni, ha a lejátszónkat gyártó cég eltűnik a sűlyesztőben akkor idővel probléma lehet, hogy nem játsza le az új filmeket az egység és frissítés sem érhető már el hozzá. Hátrány még, hogy ezekenek a lejátszóknak a felhasználói felületét nem lehet pl. egy Frontrow-hoz hasonlítani. Általában nagyon egyszerű és picit csúnyácska a menürendszer, ne is álmondjuk a Mac-es diavetítésről. Célhardverekről van szó, amik teszik a dolgukat, de nem nyújtanak érdemi felhasználói élményt, vagy extra szolgáltatást. Ha ráklikkelünk egy file-re azt megnyitja. Ennyi. Jó megoldás lehet azoknak akinek ez elég és csak egy lejátszóra vágynak ami nem túl bonyolult és működik.

Szót kell még ejtenem az általam is sokáig használt média centerről, ami pedig nem más, mint az XBOX. Nem a 360-as, hanem a régi. Az első XBOX szoftverének meghekkelése olyan szintre jutott, hogy lehetőség volt a gyári kezelőfelület (Dashboard) teljes lecserélésre. Lelkes programozók megalkották az Xbox Media Center (XBMC) alkalmazást, ami egy ilyen alternatív dashboard. Egy XBMC-t futtató Xbox a benne lévő merevlemezről, vagy hálózatról, vagy DVD-ről, gyakorlatilag bármilyen média file-t lejátszik/megjelenít. Lehet vele webet böngészni, internetes rádiókat hallgatni, xboxos játékokkal játszani, emulátorokat futtatni, youtube-ot nézni, mutatja a várható időjárást, meg azt hogy éppen hány fok van kint. A fotókat is nagyon szépen kezeli, és a diavetítés is igen pofás. Olyan finomságokat is be lehet állítani, hogy ha elindul a film lejátszás, akkor kapcsolja ki a box ledjét. A kezelőfelület igen kultúrált, akinek van XBOX-hoz komponens kábele, annak 1080i-ig HD-ben pompázik. Neteről mindeféle skinekkel tehető az élmény még szebbé.  Az előnye, hogy akinek mér eleve van régi boxa otthon, az fel tudja használni valamire, én pl. már kb. 1 éve nem töltöttem be játékot a régi boxon, de mint média center nap mint nap használtam. Most került be a szekrénybe, mert most az iMac van a tv-re dugva, de még mindig vannak vele terveim, valószínűleg ő fog majd a hálószobában, mint második média lejátszó működni. Ahol a boxnak vége van, mint a botnak az persze a HD-s tartalmak. 700 Mhz-es procija nyilván nem tud lépést tartani a mondern technikával. Az UI tök jól megy és jól is néz ki HD-ben, a fotók megjelenítése is igen szép, de a HD-s videók esetében a gyorsabb jeleneteknél már 720p-n is akadozik. Akinek tehát van boxa, vagy még inkább a sima 350 megás verzióban nézi a sorozatokat annak nagyon elgondolkodtató lehet, mert egy régi boxot ma már 30 ezer forint környékén is lehet vadászni.

Mi a konklúzió? Az, hogy mindenkinek nagyon alaposan végig kell gondolni, hogy pontosan mire van igénye/anyagi lehetősége. Akinek nincs semmilyen HD-s tv-je, annak lehet elég egy 10.000 Ft-os divx-et is tudó asztali DVD lejátszó. Akinek már HD-s tv-je van, annak azt kell megnéznie, hogy van e lehetősége rádugni valahogy a tv-t és az erősítőt közvetlenül a számítógépre, mert akkor nincs szükség külön egységre. Ha nincs, akkor felmerül a kérdés, hogy a lejátszó a számítógépről játsza le a file-okat, vagy saját merevlemezéről? Lehet érdemes egy NAS (hálózati meghajtó) vásárlásán elgondolkodni. Ha van régi Xbox akkor azt is fel lehet használni. Ha olyan szerencsések vagyunk hogy egy bazi nagy full hd-s tv-nk vagy projektorunk van és ezt szeretnék kihasználni, akkor kezdődnek az igazi bajok, bár számos lehetőség van, én nem tudok olyanról ami mentes lenne minden kompromisszumtól. Számomra talán az lenne ilyen, ha vennénk a tv mellég egy Macbook Pro-t, ami mindent visz, és bírja a 1080p-t. Egyetlen hátránya, hogy közel fél milliónál kezdődik. Akinek amúgy nincs szüksége laptopra annak ez is nyilván kompromisszum. De akinek meg van, annak meg macerás lehet mindig odavinni a MBP-t a tv alá rádugni a kábeleket, stb.


Tökéletes megoldás lehetne egy PS3. Izmos hardver, 1080p, beépített Blu-Ray lejátszó, bika játékkonzol. Szerintem eddig kizárólag játékra nem igazán érte meg PS3-at venni. Gyakorlatilag 0 érdemi exkluzív cím jelent meg eddig és drágább volt a konkurensnél. De ha már a játék mellet felmerül az igény a 1080p-s filmek megtekintésére, akkor hirtelen a PS3 bomba vétellé lép elő a többi asztali HD-DVD vagy Blu-Ray lejátszóval szemben. Most már az sem igazán kockázat, hogy "de mi van ha a HD-DVD terjed el", hiszen eldőlni látszik a formátum háború a Blu-Ray javára. Tehát 100K HUF környékén kapunk egy Blu-Ray lejátszót, egy next-gen játékkonzolt és egy média centert. Van Wifi, kártyaolvasó, merevlemez. Egész jól néz ki, halk. Miért nem tökéletes megoldás? Azért, mert bár képeket lehet rajta nézni, és mp3-at is játszik, a netről szedett tartalmakat (divx, xvid, mkv) nem tudja lejátszani. Innentől pl. számomra mint elsődleges média center teljességgel kiesik. Az első funkció amit várok egy lejátszótól hogy vigye a divx-et, xvid-et, mkv-t 720p-ig legalább. Ez a minimum. És ezt a PS3 nem tudja. Vannak már rá ilyen-olyan megoldások de igazi XMBC szerű mindentvivő jól működő HD-t is lejátszó dolog még nincs.

 Számomra tökéletes megoldás egyenlőre nem létezik. Talán egy új és izmos Mac Mini lenne az ideális de ilyen nem létezik egyenlőre. Nemsokára döntenem kell (4-5 hónap). Ma egy Mac Mini-t vennék és egy NAS-t. Ezzel persze feladom a 1080p-t, de nyerek egy Mac-et. A 1080p-re meg majd később egy PS3. Ha kijön rá végre a MGS4, meg a Final Fantasy XIII, meg a God of War 3, kizárt ugyanis, hogy ezeket a játékokat kihagyjam. Lehet addigra egy Blu-Ray író is megfizethető lesz...


11 komment

Címkék: más

A bejegyzés trackback címe:

https://dewla.blog.hu/api/trackback/id/tr5345706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2008.02.21. 17:23:23

A PS3 a divx-et is viszi ám már a legutóbbi firmware-rel, és bár még nem teljes a támogatás (x.264, xvid, srt, tökömtudjamégmivan), azért látszik a szándék. Remélhetőleg be is fejezik a munkát a szoftveresek, amit elkezdtek.

Dewla · http://konnektor.org 2008.02.21. 17:29:51

Igen a szándék egyértelmű. Megoszlik a véleményünk a PS3-X360 kérdésben, de az tény, hogy ha megolják a teljesen korrekt videó támogatást akkor verhetelen eszköz lesz, és azonnal instant get kategóriává válik. Jelenleg számomra csak a fenti három játék megjelenését követően válna azzá.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.21. 18:10:54

Nekem mindenképp Blu-ray _író_ kell, ha már; a hajamat tépem az archiválástól. Nem nagyüzemi warezolás - akkor már vettem volna egyet :D - egyszerűen ennyi adatom van. Pl. a RAW képek rengeteg helyet foglalnak, elmegyek kétszer fényképezni és máris hoppá egy DVD, és akkor azok még a nyers képek, nincsenek feldolgozva. Szerintem ez is fontos szempont. Habár jó, más nem feltétlenül szeret fényképezni, de akkor meg egy csomó sorozatot követ, stb., én meg azt nem szoktam, általában egyszerre egy dolgot nézek, és azt se naponta. Csak arra akarok kilyukadni, hogy a mai tipikus user valami hihetetlen mennyiségű adatot halmoz fel, vagy így, vagy úgy. Minden egyre nagyobb felbontású, a fényképek, a filmek, a zene is egyre kevésbé mp3 és egyre inkább flac, stb. - Öcsém új mp3-lejátszója flac-ot is tud konvertálás nélkül, megáll az ész. - És egy idő után ezt az adatmennyiséget lehetetlen mindet DVD-re írni.

Az a baj, hogy a legolcsóbb író LG, és velük már több negatív tapasztalatom is volt, úgyhogy bizalmatlan vagyok. Hátha lemennek az árak végre, most hogy véget ért a formátumháború.

De ha kijön az FFXIII, akkor igen nehezen fogok ellenállni a PS3-nak ;]

Amúgy tök jó összeállítás, informatív, olvasmányos. Sok ilyet még!

ifa 2008.02.21. 23:04:53

Hát igen, ezzel küzdök nap, mint nap. A legszimpatikusabb megoldás a MBP lenne, de sajna pár hónapja vettem csak a MacBook-ot.

Nagyon jó az összeállítás! Remélem sokaknak segít!

fogtunder 2008.02.26. 10:22:35

azért a htps-ket sem szabad olyan gyorsan leírni. ha csak halkat akarsz, nem hangtalant, az core procik áresési után olyan 150-160-ból ki lehet hozni egyet, ha nem 90 ropis házat veszel. a lényeg az, hogy integrált grafos alaplap legyen, az utóbbi időben az amd (és az nvidia is) nagyon ráment a videólejátszás rásegítésére. esetleg egy hangkártya dobja még meg pár ezerrel az összeget, nekem tv tuner se kell (amúgy se értem egy tv mellé szánt gépbe minek), az se drágítja. op rendszernek meg tényleg nem raknék rá winfost, de az xbmc-nek már van linuxos portja. ugyanaz a tudás, erősebb hardverrel. ez az én választásom.
persze lehet sokkal több is, ha elkap a megalománia, vagy különleges elvárásaink vannak a használt billentyűzet/egér párossal szemben (linux alá nemtom milyen távkapcsolók vannak), de ez akkor is egy multifunkciós gép.
btw a mac mini-n hogy lehet front rowban mkv-t lejátszani? a quicktime megeszi? és a feliratok?

Dewla · http://konnektor.org 2008.02.26. 11:49:18

Igen, Mac Mini-n Tiger alatt Perian nevű progi feltelepítése után visz mindent a Front Row, mkv-t is, feliratot is. Egyébként ez a linux portos XMBC jó ötlet...Csak azzal megint bajlódni kell sokat, és milyen távirányító van hozzá, driverek, stb...Plastik Józsi azt írta e-mailben, hogy ő részéről leszarta a 1080p-t, és mac mini-t vett. Egyenlőre ez áll hozzám is a legközelebb. Nem bajlódnék 10giga/film adatmennyiséggel az tuti. Majd a Blu-Ray ha olcsó lesz a PS3.

fogtunder 2008.02.27. 13:37:45

hümm. így viszont megfontolandó a mac mini, ha multifunkciós eszköz kell, simán lehet számítógépként is használni. 200,000 a nagyobbik, ennyibe egy jobb htpc belekerül, és szerintem a 2 gigás core 2 elviszi talán az 1080p-t is, de a 720 sima. viszont még mindig kell mellé egy nas.

ha csak videólejátszás a cél, akkor olcsóbb a célhardver. ez a popcron hour cucc elég jónak tűnik, és sokkal olcsóbb lehet overall, mint a pc építése erre a célra.

Zeze 2008.06.03. 10:23:39

A Popcorn Hour-hoz írtad:
"A másik hátrány, hogy ezek mögött az eszközök mögött nincs mondjuk egy Apple vagy Microsoft szintű cég, hanem kisebb cégek fejlesztik/gyártják őket, és emiatt a jövőbeni támogatás és firmware frissítés teljesen bizonytalan."

Na ez egy nagy tévedés, a készülékhez havonta jön ki új firmware, és általában 2 hetente béta is. Még hogy nem támogatott... nem is tudok olyan lejátszóról, amihez ilyen ütemben folyna a fejlesztés.
Marha jó lejátszó egyébként, szinte mindent visz, a képe pedig fullHD-ban... elképesztő!

www.popcornhour.hu itt van minden amit tud, nem kis feature-lista ám...

Dewla · http://konnektor.org 2008.06.04. 10:45:50

Nem azt akartam mondani, hogy a lejátszó jelenleg nem támogatott, hanem azt, hogy fenáll a veszélye, hogy egyszercsak leáll a támogatása. Akár azért mert kijön egy újabb termék, és akkor a régit már nem éri meg támogatni, akár azért, mert a céget felvásárolják/megszűnik. A tény, hogy egy készülékhez havonta jön frissítés erősíti azt, hogy egy nem kiforrott, kvázi bétás termék került a piacra.

A cikk kb. 4 hónappal ezelőtt készült, akkor közvetlen közeli ismerős tapasztalat volt a Popcornnal az, hogy jó-jó annak aki elviseli, hogy folyamatosan hegeszgetni kell, meg ez-az nem megy (mkv tekerés pl.). Azóta eltelt sok idő, ezekszerint kb. 4 firmwarrel odébb vagyunk. Most hogy értékelnéd a popcorn képességeit? Kezd már egy végleges termék érzetét kelteni? Azért kérdezem, mert nemsokára döntenem kell mit veszek.

-Thingol- · http://iTouch.hu 2008.07.15. 09:29:28

most nagyon elgondolkotam egy PS3-on. majd lehet kérdezek párat Dewla, ha nem gond, bár még nem szedtem össze a kérdéseket :)

de ha rendesen fog tudni divx-et és mkv-t, instant get lesz, az tuti.

Dewla · http://konnektor.org 2008.07.15. 10:50:55

Persze, kérdezz nyugodtan :) dobj mailt, és akkor akár msn-en is beszélhetünk akár
süti beállítások módosítása