Utolsó kommentek

  • Rio Arnett: Klassz az oldal, jó, hogy sok minden egy helyen megvan. Csupán figyelmetekbe ajánlanék egy oldalt,... (2012.05.27. 11:03) Sorozatokról röviden
  • DeadBodiesEverywhere: Szia, megvettem a kártyát, szétvágtam microsim -nek, beraktam az Ipadba, szépen működik, A forgal... (2011.02.02. 19:08) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Elég szarul van leírva, és az eladók sincsenek a toppon általában. A csomagokat is a 3000-ből vesz... (2010.12.29. 00:55) Mire jó az iPad?
  • DeadBodiesEverywhere: Értem. Vhogy nekem ez a csomag és 5ft/MB nem jött át mint különbség. Azt hittem h rátöltöm a 3000... (2010.12.28. 23:10) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Hi, Nem így működik. A ReloadNet-nek két féle működési lehetősége van. Rakszr rá mondjuk 5000 ft-... (2010.12.28. 06:55) Mire jó az iPad?
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Nike+

Konnektor.org - Dewla Blog Podcast

Nincs megjeleníthető elem

Podcast Feed


All time favorites

Star Trek: Voyager, DS9, TNG
Buffy
Angel
Veronica Mars
Firefly
Sopranos

Szlovák-Német-USA-Dubai-stb rendszámok Magyarországon

2008.10.03. 11:58 Dewla

Amikor elkezdtem írni ezt a blogot megfogadtam, hogy a politikai posztokat azok megosztó volta miatt kerülni fogom. Nem fogok írni az új adótörvényekről, meg arról sem pl, hogy szerintem mit jelent az őszödi beszéd. A külföldi rendszámmal magyarországon téma súrolja a politikát de valahova le kell írnom mit gondolok erről. A Belsőségen 100 számra kommentelik az emberek az erről szóló írásokat, gyűlnek az indulatok, megy a flame. Úgy éreztem jobb ide írni, mint oda 268. hozzászólást.

Adott egy helyzet, ez pedig az, hogy Magyarországon van két adó ami megdrágítja az autók forgalomba helyezését. Az összesét, kortól függetlenül, a regisztrációs adó és az áfa. Az elsővel az a baj hogy van, a másodikkal pedig hogy túl nagy. A regisztrációs adó nyilvánvalóan az EU-s csatlakozásunkkor eltörlendő VÁM helyett lépett be megelőzendő a nagy költségvetési kiesést. Nem akarok belemenni most a regadó pontos mértékérbe a lényeg az, hogy nem igazán progresszív, alig veszi figyelembe az autó értékét (Persze ha figyelembe venné vám lenne ami meg tilos). Nem különbözik lényegesen a regadó mértéke mondjuk egy új VW Golf 2.0 TDI és egy Mercedes S320 CDI között, holott a második kb. 4x annyiba kerül. A regadó persze vonatkozik a külföldről behozott használt autókra is, mértéke irreálisan megdrágítja a behozatalt, az egekben emelve ezzel a hazai használtautó árakat. Ha ehhez még hozzávesszük az Áfá-t is, akkor előfordulhat, hogy egy kint 3 millió körül vett autó 6 millió lesz, mire magyar rendszámot kap. A teljesség kedvéért hozzátenném, hogy a hibrid üzemű autókra bevezették, hogy a regadó egységesen 200.000 Ft. Ezt a 13-15 milliós Lexus GS450h és RX400h tulajok, meg az a néhány  újkorában 7-8 milliós Prius-t vezető köszöni szépen. Persze nincs baj azzal, hogy támogatják a hibrid technológiát, de az intézkedés bevezetésekor szinte kizárólag luxus/prémium autókban lehetett megtalálni ezt a meghajtást, és egy két kivételtől eltekintve nincs ez másképp ma sem. Jelenleg a Lexus kínálatában alig drágább a lényegesen fejlettebb/tisztább/gyorsabb GS450h a GS350-es benzines testvérénél, mert a benzinesre több millió regadó jön ami kb. a hibrid motor felára. Érzékelhető itt az anomália. Biztos az volt a kormány célja, hogy a bankigazgatók inkább a hibridet válasszák a benzines helyett.

A magyar ember leleményes, kitalálta, hogy csessze meg az állam, alapítok egy külföldi céget (szlovákot, amerikait, németet, stb), és tőle bérlem a kocsit, vagy mint a cégautó használom itthon. Esetleg több haverrel közösen csináljuk egy cégre sok autóval. Áfa megspórolva, regadó megspórolva. Az eredmény olcsóbb kocsi. A jogszabályt alkotók gondoltak erre a lehetőségre, és ezért korlátozták, hogy mennyi időt tölthet külföldi rendszámú autó az országban. A tényleges szabályok teljesen lényegtelenek, mert semmilyen módon nem tudják ellenőrizni, hogy pl. egy USA rendszámú kocsi akkor pontosan mennyi időt töltött egy adott évben az unión kívül vagy belül, ezért ez a korlátozás lényegében senkit nem érdekel.

A véleményem a témában teljesen ambivalens. Ügyeskedésnek és a szabályok semmibevételének tartom az egyik oldalról, ugyanakkor a regisztrációs adót is elfogadhatatlannak tartom. Én nem járnék külföldi rendszámú autóval kikerülve a magyar szabályokat de megértem azt a szlovák rendszámú Skoda Octáviást akinek 6 millió helyett 3 millióba van a kocsija. De nem belőlük van sok. A legtöbb német és szlovák rendszámot BMX X5-ösön, Audi A8-on és BMW 7-esen és társain látni. Ezek 20 millió körüli autók. Lehet haragudni azért rájuk, mert 20 millió helyett mondjuk 16 millióért vették ezeket az autókat külföldi rendszámmal? Én itt elbizonytalanodok, mert lehet is meg nem is. Lehet, mert akinek van 16 milliója autóra az simán ki tudná fizetni azt a 2-3 milliós regadót. Persze csak azért mert valakinek jól megy miért akarna az ő szempontjából kidobni az ablakon 2-3 milliót? Azért, hogy más legyen a plakett a kocsi elején és a hátulján? Ráadásul a hatályos szabályokat csak annyiban fogja megsérteni, hogy több időt tölt az autóval az ország területén, mint amennyit szabályos. Egyénileg tehát nem tudok haragudni igazán senkire, de a jelenséggel és a hozzáállással nem értek egyet. Haragszunk Boris Beckerre és még sok más jól keresőre mert Monacói/Lichtensteini állampolgárok? Azért ha a múltkor spottolt lichtensteni rendszámú Ferrari F430 is magyar valójában, és csak a regadó meg áfa miatt nem honosítja az már necces...

A minap láttam egy új X5 4.8i BMW-t a belvárosban. Szlovák rendszám, magyar rendszámtábla keret, mozgás-sérült igazolvány, és még egy magyar rendőrségi jelvény is volt a szélvédőjén. Haragszom rá? Igen. Mert azt sugalja az egész, hogy ő fölötte áll a törvényeknek, neki mindent szabad. Persze lehet, hogy pont egy Szlovákiában élő kerekes székes magyar rendőr...

Olvastam egy elgondolkoztató érvet a témában. Sokan láthatták már a német rendszámú ezüst színű A8 6.0 W12-es Audikat kísérni a magas rangú állami vendégeket. A kormány azt mondja, hogy jobban megéri ezeket egy cégtől bérelni, mint megvenni. Hát lehet még sok magánembernek is jobban megéri külföldről bérelni a Porsche Cayenne-t, mint megvenni.

Több ismerősöm is van aki külföldi rendszámú kocsival jár. Nem gondolom őket lelketlen maffiózó parazitáknak akik a nemzet húsán élősködnek, sőt van köztük akit kimondottan sokra tartok. Lehet, a többiek is egyénlieg mind tök jó fejek, csak éltek egy lehetőséggel. Könnyű egy utcán előttem guruló szuper autó söfőréről azt feltételezni, hogy ő egy utolsó csaló-lopó maffiózó. Ezt hívják előítéletnek. Nem ők a hibásak, hanem a helyzet.

Én sosem járnék külföldi rendszámmal, nem azért mert gyáva vagyok, hanem nekem nem fér bele az, hogy egy másik ország rendszáma legyen a saját autómon amivel itthon járok. Pedig pl. egy jó állapotő előző generációs GS300 szlovák rendszámmal kijönne annyiból, mint a mostani IS200-am. De nem cserélek. Inkább járok egy kisebb autóval, mert GS300-ra magyar rendszámmal nem lenne pénzem (tipikusan az az autó amiból 3 millió helyett kb. 6 lesz mire honosítják). Ha épp 16 milliót akarnék költeni kocsira, akkor megvenném a Lexus GS450h-t, hiába ajánlanának "okosban" USA rendszámmal mondjuk egy Lexus LS460-at, ami egy klasszissal komolyabb kocsi, ugyan annyiért. Számomra ez a szürke gazdaság kategória, alapjában nem illegális, illetve amelyik része az, arra nem lehet rájönni. Lehet szabálykövető birka vagyok, de nekem nem fér bele. Megértem azt akinek belefér, és azt is megértem aki háborog. Igazságot nem tudok tenni.

Az belátható módon abszurd, hogy egyre többen járnak itthon külföldi rendszámú autókkal úgy, hogy valójában itthon használják, a külföldi rendszám kizárólag adóelkerülés miatt van. Az állam ha ilyen szabályokat hoz, egész egyszerűen nem várhat mást az emberektől, csak azt, hogy meg fogják próbálni azokat kikerülni. Vagy nem hoz ilyen szabályokat, vagy hatékony és elrettentő ellenőrzést és szankciókat alkalmaz. Jelenleg az egyenlet úgy néz ki: külföldi rendszám = min. 3-4 millió sprólás, 0 lebukási veszély mellett.

Lehet itt az autó kereskedelemre is meg kéne próbálni alkalmazni a gazdaság kifehérítését. El kéne törölni az új és környezetbarát autókra a regisztrációs adót. Persze az öreg és szennyező autóktól továbbra is lehetne védeni az országot. Egy ilyen lépés beindítaná az az autókra is az áruk szabad áramlását. Persze ezt így könnyű leírni. És honnan vesszük akkor azt a kieső kb. 90 milliárdot?

Nem gondoltam, hogy az írás végére megoldást tudok majd a problémára. Értem az államot akinek szüksége van a bevételre és fel akar lépni az adókerülők ellen  (folyamatosan fenyegetnek, hogy most elkezdődik a jelenség felszámolása...). Értem azokat is akik spórolnak több milliót és nem érdekli őket a többi. Én letettem a voksom, nem akarok jobb autóval járni külföldi rendszámmal, csak önmagában azért mert "lehet".


5 komment

Címkék: más

A bejegyzés trackback címe:

https://dewla.blog.hu/api/trackback/id/tr34694033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

swarci 2008.10.04. 16:59:41

ehhez most nem sokat fűznék, kb egyetértek veled:)

viszont, mikor lesz kész a lakás? ill azon belül a háziszinema része? már várom a képes élménybeszámolót:)

ifa 2008.10.04. 18:26:03

Én most vettem autót és nemtom miért eszembe nem jutott más rendszámmal venni.

Jofkov · http://www.digitalbridge.hu 2008.10.05. 05:14:41

Innen az U.S.A-vol foleg hybrideket ( Toyota Camry ill Prius) szoktak kerni bevitelre. Az arakat tekinte spec. en megertem oket. Itt egy ellenvelemeny.

Dewla · http://konnektor.org 2008.10.05. 07:52:12

Swarci, kb. 2-3 hét múlva költözés. Már minden komponens megvan, a TV-t kivéve. Ott még dilemmában vagyok.

Jofkov, én is megértem őket. Szüleim is épp most hozatnak egyet. De honosítják és magyar rendszáma lesz.

Jack 2008.10.16. 20:32:18

En nem ertek egyet a posttal!! Kit erdekel milyen a rendszam, ha 1szer sporolok vele 2 misit!! Abszolute nem izgat rajta az a x*x cmes tabla, hogy magyar vagy szlovak vagy nemet!! Tudod, ha keresnek havi fel misit nettoba lexarnam ez teny, de aki nem pesten melozik , esetleg nincs nagy szerencseje ,hiaba van 2/3 papirja is sz@rt se er el vele!! /Kivetel mindig van/ Van simerosom , aki full gazdag es megtehetne barmit, de spur es kulfoldi cegre dolgozik ezaltal oda is fizet minden adot!!! :)
süti beállítások módosítása