Utolsó kommentek

  • Rio Arnett: Klassz az oldal, jó, hogy sok minden egy helyen megvan. Csupán figyelmetekbe ajánlanék egy oldalt,... (2012.05.27. 11:03) Sorozatokról röviden
  • DeadBodiesEverywhere: Szia, megvettem a kártyát, szétvágtam microsim -nek, beraktam az Ipadba, szépen működik, A forgal... (2011.02.02. 19:08) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Elég szarul van leírva, és az eladók sincsenek a toppon általában. A csomagokat is a 3000-ből vesz... (2010.12.29. 00:55) Mire jó az iPad?
  • DeadBodiesEverywhere: Értem. Vhogy nekem ez a csomag és 5ft/MB nem jött át mint különbség. Azt hittem h rátöltöm a 3000... (2010.12.28. 23:10) Mire jó az iPad?
  • Dewla: Hi, Nem így működik. A ReloadNet-nek két féle működési lehetősége van. Rakszr rá mondjuk 5000 ft-... (2010.12.28. 06:55) Mire jó az iPad?
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Nike+

Konnektor.org - Dewla Blog Podcast

Nincs megjeleníthető elem

Podcast Feed


All time favorites

Star Trek: Voyager, DS9, TNG
Buffy
Angel
Veronica Mars
Firefly
Sopranos

Egy hónap az iPhone 3G-vel

2008.09.22. 10:42 Dewla

Éppen ma van egy hónapja, hogy a T-mobile-on keresztül hazánkba is megérkezett "a várva várt iPhone". Ígértem részletesebb tesztet, úgy gondoltam, hogy az egy hónapos jubileum jó apropó arra, hogy leírjam milyen volt az első 31 nap az iPhone 3G-vel. Közben a 2G-s iPhone megmaradt, Eszter használja, szóval folyamatos összehasonlításra is volt lehetőségem.

Külső

Az első benyomásom az volt, hogy egy friss, modern designt kapott az új iPhone, ami jót tett neki. Miután picit alábbhagyott az a lelkesedés ami minden új kütyü esetében jelentkezik, objektívebben is szemügyre vettem a 3G külső formáját. Továbbra is jónak tartom az elvékonyodó széleket, és a hátsó műanyag borítás is rendben van. De azért amikor kézbe vettem a régit úgy éreztem, hogy egy időtlenebb, a divatnak kevésbé hódoló formát tartok a kezembe. A fém hátlap hidege megnyugtató volt, lényegesen jobb összeszerelési minőséget érzek, amit a picit nehezebb súly tovább erősít. A 3G külseje jól eltalált, de szerintem az első iPhone formáját fogják oktatni a design iskolákban. Nekem jobb kézbe venni a régit, bár az újnál az a tény, hogy vékonyabbnak érzem (bár valójában csak a szélei azok) nagyon tetszik. Ide kívánkozik még, hogy a nem süllyesztett jack nagyon jó, nem kell folytok kotorásznom az adapter után ha be akarom dugni a fülhallgatómat. Egy hónap használat után a hátlapon apró karcok vannak, de egyáltalán nem zavaró mértékben. A karcok egyedül a fényes alma logón látszanak egy picit jobban. Szerintem hosszabb távon sem lesz gond vele, a fémnél talán egy picivel jobban fog rajta látszani a használat, de nem annyival mint azt először gondoltam.

3G-s internet

Sokak szerint ennek már az első generációba be kellett volna kerülni. Persze akkor nem lehetett volna ennyit eladni az új készülékből. A lényeg, hogy a 3G nagyon kellett az iPhone-nak. Én nem éreztem különbséget a 3G-n és a Wifi-n keresztül történő netezés között. Akinek tehát van/volt 2G-s iPhone-ja, azt képzelje el, hogy mindig olyan a net, mintha Wifi közelben lenne. A mindennapi használat során ez elsősorban kényelmi plussz, ha bármit meg kell nézni gyorsan neten (moziműsor, google, stb), akkor azt sokkal gyorsabban, gördülékenyebben tudjuk megtenni. A Youtube videók gyorsabban betöltődnek, az email csatolmányok villámgyorsan lejönnek. Az iPhone eddig is kimagasló internet képességei még egy szintet feljebb léptek. Egy ilyen böngésző mellett van igazán értelme a 3G-s adatátvitelnek, mint az iPhone-on futó Safari. Azért a Flash támogatás már nagyon kéne.

GPS

A post írásának pillanatáig nem létezik az iPhone-ra autós navigációra alkalmas szoftver. Vannak pletykák, hogy majd jön az iGO, meg a TomTom már fejleszt. Olyat is hallottam, hogy az Apple direkt nem engedi kihozni az autós navigációs progikat, mert exkluzív megállapodása van a Google-lel, és a következő nagy szoftver frissítésben Google Maps alapú fizetős navigációs szolgáltatás fog bemutatkozni. Én mindenesetre már nagyon várom akármelyik megoldást, mert akkor végre száműzhetném a kocsimból az MDA III+Holux GPS kombót és a hozzá tartozó kábel erdőt (beüzemelés: 1-ből 3 szivargyújtó adapter bedug, abba MDA töltő bedug, abba GPS töltő bedug, MDA bekapcs, GPS bekapcs, MDA-n a bluetooth bekapcsolása, iGO elindít). A GPS funkcionalitást korlátoltan már használtam navigálásra. Amikor tudtam, hogy közel vagyok a célállomásomhoz, belőttem a Google Maps-et, hogy pontosan lássam hol is van az utca amit keresek. Jópofának tartom továbbá az ingyenesen az Appstore-ból letölthető Trailguru alkalmazást, ami regisztrálja azt, hogy merre járunk és később az útvonalunkat a számítógépen a Google Earth-ben megtekinthetjük. Futóknak, bicajosoknak érdekes lehet. Egyenlőre ez a funkcionalitás messze nincs kihasználva, óriási tartalékok rejlenek benne.

16 Gb

Bár már az előző generációt is lehetett 16 gigás változatban kapni, nálam a 3G-vel együtt következett be az upgrade. Nem bántam volna egy 32 gigás változatot, de már a plusz 8 giga is sokkal több szabadságot nyújt. A szokásos zenék és fényképek mellett, most rajta van egy fél évad Doctor Who, Simpsons, és vagy 4 rész Prison Break. És még maradt 2 giga helyem.

Akkumulátor

Ez az új iPhone leggyengébb pontja. Nem volt teljesen kamu, amikor Steve Jobs arra hivatkozott, hogy azért nincs 3G az előző generációban mert sokat fogyasztana. Ha engedélyezzük a 3G-s hálózat használatát (ilyenkor a hanghívásokat is ezen keresztül bonyolítja) nap végére nagyon gyorsan az akkumulátor végére érhetünk. Nekem az első napom úgy indult hogy reggel kivettem a töltőből, elindultam kocsival, közben ment a GPS nézegettem hol járok a Google Maps-en (közben 3G-s adatforgalom is van), szólt a zene, és a bluetooth kihangosítóval is kapcsolódott az iPhone. Persze azért ez elég extrám használat, de kb. 1 óra ilyen üzemet követően félig volt az aksi. Ami érezhetően és komolyan fogyaszt az a 3G-s hálózat engedélyezése. Egy átlagos napon nekem engedélyezve van a 3G, a Bluetooth be van kapcsolva és a Wifi is aktív. Van mondjuk 30-40 perc beszélgetés, 1 óra videózás, 20 perc wifi. Nap végére olyan 30% marad. Az előző generációt csak akkor tudtam lemeríteni, ha este elfelejtettem töltőre tenni és két nap egymás után intenzíven használtam. A 3G-vel ha olyan napot fogok ki amikor sokat kell várnom szinte mindig lemerülés határán dugom be este a töltőre. Ennek persze az az oka, hogy szinte bárhol nagyon jól lehet vele netezni, weboldalakat nézni, feedeket olvasni. A régit kevesebbszer vettem elő, hogy EDGE-en megnézzem mondjuk az Indexet. Az újjal pár másodperc alatt szinte bármelyik weboldalt betölti, de az akkumulátort is intenzívebben fogyasztja.

Nemrég hosszú útra mentem, de nem én vezettem. Az előkészület úgy nézett ki, hogy egy csomó sorozatrészt felraktam rá, majd reggel amint kivettem a töltőből 3G ki, Wifi ki, bluetooth ki, fényerő leteker szinte minimumra. Ilyen beállítások mellett a nap végére öt 40 perces rész megtekintése és némi Texas Holdem után is még bőven 50% fölött volt a töltöttség. A lényeg tehát, hogy együtt lehet élni a kisebb készenléti idővel is, de oda kell figyelnünk rá. Érdemes a munkahelyünkre is beszerezni egy töltőt.Az akkumulátorral kapcsolatban már leírtam, hogy egy sor korábbi generációs töltő nem tölti a 3G-t. Ennek oka, hogy a Firewire szabványon keresztül történő 12V-os töltést nem támogatott, csak az USB-s 5V-os.

A kocsiban még mindig nem sikerült megoldani, hogy töltsön a Dension IceLink, de már megtudtam, hogy egy rejtélyes kék kábelt kell beszerelni a mostani sárga helyére, és az elvileg megoldja. De ehhez ki kéne mennem Érdre, leperkálni 5 ezret a kábelért, elvinni egy beszerelő műhelybe, aztán vagy megy vagy nem. Majd ha nagyon sok időm lesz. Az Apple részéről ennek a lépésnek én semmi értelmét nem látom, bár a mérnökök biztos tudnának valamit mondani. Lehet 1 dollárt spóroltak a telefon előállítási költségén, ami a tervezett 10-15 milliós darabszám esetében komoly szempont lehet.  :)

Égen földön keresek dokkolót a 3G-hez, mindenhol hiánycikk. Aki tudja hol lehet szerezni ne tartsa magában.

Legális készülék

Az előző generációs iPhone-om az USA-ból jött, aztán Turbo SIM-mel lett függetlenítve, majd ez kikerült belőle és jöttek a szoftveres megoldások. Minden egyes új szoftver verziónál hekkelni kellett. A 3G-nél egyszerűen élvezem, hogyszól az iTunes, hogy van új szoftver, nyomok egy update-et és 10 perc múlva minden kész. Nem kell pwn, meg restore, meg újrainstallálni a programokat. A jailbreakelt telefonokon van Cydia és Installer amivel a nem hivatalos progikat lehet feltenni. Van egy pár progi pl. Qik, SSH, vagy Fringe ami miatt jó lenne jailbreakelni, de most már szinte minden Installeres/Cydiás programnak van ingyenes vagy pár dolláros megfelelője az Application Store-ban. Nekem ez megéri, nem kell hegeszteni, pwnolni, nem kockáztatom a gyári garit. Ha valami mégis nagyon kell, akkor azt megveszem az Appstore-ból. Öregszem, fontos a kényelem és nem sajnálom azt a pár dollárt amit az Appstore-ban elköltök sem az Apple-től, sem a fejlesztőktől. Jó dolog a szürke zónából kifehéredni. Ráadásul azon sem kell izgulnom, hogy elromlik, mert hivatalos garancia van a készülékre.

T-mobile Ikon400

Nem lenne teljes az iPhone 3G felhasználói élményről írni az új T-mobile-os díjcsomag nélkül. Amit kapok a 9.900 Ft-ért, az 400 perc beszélgetés, 2 Gb adat, 250 hálózaton belüli sms. Nagyon örülök ennek a díjcsomagnak, sokkal felszabadultabban, korlátok nélkül használom az eszközt. Ez elsősorban a 2Gb-os adatcsomag miatt van. Korábban 1800 Ft-os Net80-as csomagban voltam havi 80 mb adat közé szorítva. Ott is megtaláltam a megfelelő használatot. Nem neteztem EDGE-n sokat az előző iPhone-nal mert annyira nem volt gyors, és úgyis csak 80 mb van havonta. Most, hogy 3G-n pörög a net nagyon jó, hogy nem kell figyelnem mikor futok ki a 80 mb-ból. Ennek megfelelően kb. 10 nap alatt el is értem a 80 Mb adatforgalmat. Jó érzés, hogy nem bírom az iPhone-on leforgalmazni a 2 gb-ot. Számomra az Ikon400 korlátlan internetezést jelent. A 400 perc ami kb. 6.5 óra beszéd pont elég. Kb. ennyit szoktam beszélni egy hónapban. Eddig hezitáltam, hogy a Relax250 vagy a Relax500 jó nekem. Mondhatjuk, hogy az Ikon400 díjcsomagot szinte nekem találták ki :) Az már csak hab a tortán, hogy a hűségvállalás miatt csak 47.000 Ft-ot kellett a készülékért fizetnem...

Összegzés

Az iPhone 3G külsőre rendben van bár összességében az előző egy picit jobban sikerült. Jobb netezni vele, főleg a lényegében korlátlan díjcsomaggal. A GPS-ben még van kiaknázatlan lehetőség. A legális birtoklás előnyei, az új 2.1-es szoftverrel, AppStore-al, iTunes Store-al számomra valódi előrelépést jelentenek. Az egyedüli kompromisszum a nagyobb fogyasztás miatt hamarabb lemerülő akkumulátor, de némi odafigyeléssel ezzel is könnyen együtt lehet élni. Az iPhone 3G számomra valódi előrelépést jelent, valamennyi plusz szolgáltatását használom és örülök neki.


 


8 komment

Címkék: iphone

A bejegyzés trackback címe:

https://dewla.blog.hu/api/trackback/id/tr60675466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Thingol- · http://iTouch.hu 2008.09.22. 14:33:08

bocs, hogy megint ilyen a komment, de "... 1800 Ft-os Net80-as csomagban voltam havi 80 Gb adat közé ..." :)

swarci 2008.09.22. 16:25:33

valóban jó ez az ikon 400, havi 10k-ért ajándék annak aki ki tudja használni.
én pl nem tudom. ha lenne mégegy csomag mondjuk ikon 200 (:)) , fele ennyi perccel 5k-ért már venném is 2 éves rabsággal.
függetlenen gondolkodtam de sehogyse jönnék ki, az adatforgalm meg vinné a gatyámat is.

grat jó tesz:)

swarci 2008.09.22. 16:27:24

t lemaradt meg még egy o valahol a végén, Dewla biggyeszd oda ha tudsz adminkodni, ezt meg töröld:)

-Thingol- · http://iTouch.hu 2008.09.22. 19:53:05

ikon 200 esetében már nekem is iphone-om lenne :)

Jofkov · http://www.digitalbridge.hu 2008.09.24. 02:32:38

3 G-s dokkolo? Dewla!

Egyreszt neha massz fel a www.digitalbridge.hu oldalra, nem art.

Masreszt most fogok hazakuldeni kettot, ha gondolod...:-)

Udv!

koh 2008.09.24. 13:45:48

Azt tudja valaki, hogy hogyan tudom megnézni a kmenő és bejövő hívások idejét ? :D

Dewla · http://konnektor.org 2008.09.24. 14:40:00

Mármint, hogy eddig összesen mennyi volt a kimenő és bejövő hívás? Vagy egy konkrét hívás időtartamát akarod megnézni? Vagy hogy a kimenő-bejövő hívások időpontját? :))) Utóbbit meg lehet, a Settings/General/Usage-ben van egy összesített hívás statisztika, más nincs. Összadja a kimenőt meg a bejövőt...ennek mennyi értelme van...

A hívások időtartamát meg gondolom azért nem írja, mert úgyis odakint mindenkinek korlátlan csomagja van :)))
süti beállítások módosítása